6 mei 2020
Samen door de crisis: Eric Theunissen belde seniore huurders om ze een hart onder de riem te steken
Ook in coronatijd maken BMC-adviseurs het verschil. Ze vinden bijzondere manieren om zich vrijwillig in te zetten voor organisaties, hun medewerkers, cliënten en/of inwoners. Gewoon, omdat ze het kunnen en willen. Eric Theunissen, adviseur Woningcorporaties, vertelt zijn verhaal.
Eric Theunissen kwam op 1 maart de gelederen van BMC versterken, nog net op tijd voor een eerste live kennismaking in Amersfoort met zijn collega’s. Toen brak de coronacrisis in volle hevigheid uit en zat hij thuis in Schimmert (Zuid-Limburg). Zijn vrouw was afwezig vanwege haar ‘vitale beroep’ en hij ging aan de slag als thuisonderwijzer voor zijn twee kinderen (11 en 8 jaar).
Vervolgens kreeg hij een niet-alledaagse opdracht: Het bellen van seniore huurders voor woningcorporatie Thuis uit Eindhoven, om ze een hart onder de riem te steken en om te vragen of er behoefte was aan (extra praktische) ondersteuning.
Vrijwel direct liet Eric zijn veerkracht en inzet zien, want binnen anderhalve week belde Eric ruim 70 oudere huurders (80-plussers). “Dankbaar werk”, vindt hij het. Een aanstekelijke blijheid straalt van hem af en die houding bleef ook niet onopgemerkt tijdens de vele telefoontjes. Zijn openingsvragen – “Hoe is het met u?” en “Hebt u hulp nodig?” – werden zonder enige aarzeling of wedervraag beantwoord. Vrijwel alle gesprekspartners (zo’n 9 van de 10) hadden hun isolement goed geregeld met familieleden en bekenden in de naaste omgeving. Ze woonden meestal al zo’n 50-60 jaar in hun woning en waren vol lof over de Thuis organisatie. Velen, zowel de echtparen als alleenwonenden, vertelden dat ze de extra belangstelling zeer op prijs stelden en drukten Eric op het hart om dat ook expliciet door te geven aan de Brabantse woonstichting.
Praktische follow-up
Signalen bleven veelal beperkt tot praktische vragen, over huishoudelijke hulp of kleine reparaties. Een enkeling had moeite met de Nederlandse taal of leek het verstandelijk niet bij te kunnen benen. De uitgebreide verwijslijst, met hulpverleners en vrijwilligers in de naaste omgeving van de bewoners, kwam dan goed van pas. Waren de meeste telefoontjes met een minuut of 5 wel afgerond, sommige hadden toch (veel) meer tijd nodig. Eric: “Zo triest. Enkele bewoners voelden zich echt geïsoleerd, opgesloten en teruggeworpen naar nare herinneringen en ervaringen uit hun oorlogstijd. Nooit hadden ze verwacht nog eens verplicht binnen te moeten blijven. Heel aangrijpende verhalen.” De ‘zorgelijke adressen’ zijn dankzij de telefoontjes in beeld gekomen bij Thuis en zullen worden (op)gevolgd.
Goed voorbeeld doet volgen
Eric’s dochter Isa is pas acht jaar, maar al net zo initiatiefrijk en ondernemend als haar vader. Ze bedacht een eigen hulpactie. Ze stopte zelfgemaakte, lieve briefjes in brievenbussen in de straat, met de boodschap dat zij jong en gezond is en de uitnodiging om haar te bellen als er hulp nodig is. Binnen een kwartier rinkelde de telefoon voor het meisje, met dankbare en ontroerde reacties. Prachtig toch als een overdaad aan energie op zo’n mooie manier een uitweg vindt.
Kenmerkend voor BMC
“Nog net voor de lockdown kon ik mijn accountmanager, Annet Wismans, een hand geven tijdens de persoonlijke kennismaking. Desondanks voelt BMC nu al als een warm bad. Er wordt met belangstelling naar mij en mijn collega’s omgekeken. Of je pas 2 maanden geleden binnen bent gekomen of al jarenlang in dienst bent. Of je nu thuiswerkt of gedetacheerd bent. Hangouts werkt goed, dat moet ik toegeven. Iedere maandag beginnen we de week met een online ‘smart start’. Ook volgen we webinars voor de laatste ontwikkelingen. Alle informatie en collega’s zijn zeer toegankelijk. Ik waardeer ook dat ik drie keer per week mag sporten met de hulp van een online coach, maar ik verheug me pas echt op de Pubquiz over twee weken. Dat alles schept toch een band onderling, ondanks de fysieke afstand! Ik voel de inspiratie om écht iets te betekenen voor anderen en ervaar letterlijk, in de praktijk, de maatschappelijke betrokkenheid van BMC. Dit had ik me voor mijn dienstverband in de verste verte niet kunnen voorstellen.”
Ook een steuntje in de rug nodig?
Heeft u een project binnen uw organisatie waar onze adviseurs - op vrijwillige basis - aan kunnen bijdragen? Bel dan naar de hulplijn van BMC (033 – 44 59 444) of mail naar hulplijn@bmc.nl. Samen staan we sterk, ook tijdens deze crisis.