Dienstverlening en burgerzaken

Op de afdeling Burgerzaken van de gemeente hebben burgers direct contact met de overheid. Burgerzaken is het natuurlijke knooppunt voor overheidsinformatie en overheidsdienstverlening. Hierbij kan gedacht worden aan de burgerlijke stand, aan persoonsinformatie (de basisregistratie personen of BRP) en aan dienstverlening aan de balie, via de telefoon of via de website van de gemeente. Medewerkers van de afdeling Burgerzaken houden zich onder andere bezig met identiteitsmanagement, persoonsinformatiemanagement en digitalisering. 

Benieuwd wat BMC voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op of lees verder.

Neem contact met ons op

BMC levert projectleiders bij verkiezingen binnen Nederlandse gemeenten. We kunnen u bijstaan op het gebied van projectmanagement, het opstellen of actualiseren van verkiezingsprotocollen, procesoptimalisatie en de werving en training van vrijwilligers. Lees hier meer over onze ondersteuning bij de organisatie van verkiezingen. Ook bij andere vraagstukken op het gebied van dienstverlening en burgerzaken staan we voor u klaar.

Op deze pagina
De maatschappelijke opgave van dienstverlening en burgerzaken
Visie van BMC op dienstverlening en burgerzaken
Werkwijze op het gebied van dienstverlening en burgerzaken
Dienstverlening op het gebied van dienstverlening en burgerzaken
Voorbeelden van dienstverlening en burgerzaken
Werken bij BMC binnen dienstverlening en burgerzaken
Kom in gesprek over dienstverlening en burgerzaken

Actueel

Toon alles

Maatschappelijke opgave van dienstverlening en burgerzaken

Medewerkers van de afdelingen Burgerzaken, Dienstverlening of Gegevensbeheer bij de gemeente krijgen steeds meer te maken met ingewikkelde juridische vragen, bezwaarmakingen of beroepschriften. Het werk binnen de afdeling Burgerzaken wordt hierdoor complexer. Medewerkers hebben bijvoorbeeld vaker kennis nodig op het gebied van internationale wetgeving, en de behoefte aan nieuwe kennis blijft groeien. Binnen gemeenten is er vooral een groot tekort aan experts voor de zwaardere functies binnen Burgerzaken. Dat komt onder andere door vergrijzing en de versnelde uitstroom van jonge ambtenaren. 

Tegelijkertijd zijn gemeenten ook bezig met het optimaliseren van processen om efficiënter te werken. De maatschappij vraagt om een snellere en flexibele vorm van dienstverlening. Dit hangt samen met digitalisering van de dienstverlening van overheden. Piekmomenten in de dienstverlening van gemeenten, bijvoorbeeld tijdens verkiezingen, vragen ook om specifieke expertise. 

De visie van BMC op dienstverlening en burgerzaken

Persoonsinformatiemanagement en identiteitsmanagement zijn zware opgaven, waarbij de kwaliteit van data een belangrijke rol speelt in alle lagen van de samenleving. De kwaliteit van de data waarop Burgerzaken zich baseert heeft directe impact op ketenpartners en burgers. Data wordt bijvoorbeeld ingezet om bewustwording te creëren, maar ook om handvaten voor sturing te bieden. Hiermee optimaliseren we processen en helpen we gemeenten hun dienstverlening aan burgers verder te verbeteren. 

We zetten ons daarom in voor ondersteuning van de afdeling Burgerzaken op het gebied van identiteitsmanagement, persoonsinformatiemanagement, adreskwaliteit, integratie van BRP en BS en digitalisering. 

Zo draagt BMC bij aan dienstverlening en burgerzaken

BMC biedt ondersteuning bij de werving van zwaardere functies binnen de afdeling Burgerzaken. Daarnaast ondersteunen we gemeenten bij de digitalisering van dienstverlening op het gebied van burgerzaken. Onze adviseurs doen onderzoek, geven advies en helpen bij het vormen van een visie voor dienstverlening aan burgers. We helpen bij het maken van dashboards, investeren in bewustwording op het gebied van datagestuurd werken en bieden ontwikkeltrajecten aan. Onze adviseurs kijken daarnaast samen met u of de juiste mensen op de juiste plek zitten. Zo verbeteren we de dienstverlening aan burgers. 

Onze dienstverlening binnen dienstverlening en burgerzaken

Advies en onderzoek

Onze experts ondersteunen gemeenten bij verschillende vragen of wensen. Met advies en onderzoek dragen we zo bij aan betere dienstverlening binnen Burgerzaken. Daarnaast ondersteunen we ook op het gebied van implementatie.

Meer over advies en onderzoek

Detachering

Wij leveren adviseurs en interim professionals, en bieden trainingen en kennissessies aan om de samenwerking tussen verschillende partijen te bevorderen. 

Lees hier alles over detachering

Opleidingen en trainingen

In samenwerking met Randstad ontwikkelden we ook een toekomstbestendig werk- en ontwikkeltraject op de afdeling Burgerzaken van de gemeente Groningen. Hiermee spelen we in op de krapte in de markt en investeren we in de instroom en doorstroom van medewerkers bij de gemeente. Randstad levert deze medewerkers en wij leiden ze op, zodat ze snel doorstromen. 

Lees hier meer over onze opleidingen en trainingen

Werving en selectie

Ondersteuning nodig op het gebied van dienstverlening en burgerzaken? We nemen de werving en selectie graag van u over. We zorgen dat u precies die specialisten vindt die u nodig heeft. 

Meer over werving en selectie

Praktijkcases en oplossingen

Toon alles

Werken bij BMC binnen dienstverlening en burgerzaken

Wil je ook werken aan het verbeteren van de publieke sector? Als adviseur binnen dienstverlening en burgerzaken verbeter je samen met je collega’s en opdrachtgevers de dienstverlening aan inwoners van je gemeente. Voor het versterken van ons profiel zoeken we nog nieuwe adviseurs. Daarnaast zijn we op zoek naar een senior adviseur datagedreven dienstverlening en een partner dienstverlening. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Bekijk alle openstaande vacatures
 

Kom in gesprek over dienstverlening en burgerzaken

Vakinhoudelijk:
Zohra el Haddaoui

"Dankzij onze expertise en ervaring is BMC de juiste partner voor gemeenten bij cruciale momenten, zoals verkiezingen. Samen met gemeenten zorgen wij dat de organisatie iedere keer weer goed geregeld wordt."

Voor ZZP'ers:
Arvid Jansen

Zzp’ers die interesse hebben in werk op het gebied van dienstverlening en burgerzaken, kunnen contact opnemen met recruiter Arvid Jansen.

Accountmanagers:
Kennismaken met BMC en het vakgebied burgerzaken? Neem dan contact op met accountmanagers llhame Hajji of Cem Canan.

Contact

Uw privacy is belangrijk voor ons. BMC gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens, zie hierover meer in ons privacy statement