Social Return on Investment (SROI)

Bij BMC geloven we dat iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving – ook als het om werk en maatschappelijke participatie gaat. Daarom zetten wij onze expertise ook in op een manier die direct bijdraagt aan sociale impact.
Social Return on Investment (SROI) betekent voor ons méér dan arbeidsparticipatie: we werken actief samen met opdrachtgevers en maatschappelijke organisaties om duurzame waarde te creëren.

Bij BMC geloven we dat iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving – ook op het gebied van werk en maatschappelijke participatie. Daarom zetten wij onze expertise in om direct bij te dragen aan sociale impact. Voor ons is Social Return on Investment (SROI) een kans om extra waarde toe te voegen aan de maatschappij, waarbij we iedereen betrekken, ongeacht achtergrond of beperking.
We realiseren dit onder andere door het stimuleren van arbeidsparticipatie bij kwetsbare doelgroepen, het bevorderen van sociaal inkopen en het faciliteren van vrijwilligerswerk. SROI is voor ons een belangrijke vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Samen met onze opdrachtgevers en maatschappelijke organisaties creëren we duurzame waarde en geven we concreet invulling aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Ons ambitieuze SROI-team werkt nauw samen met toonaangevende experts en bundelt talenten om de SROI-verplichtingen van onze opdrachtgevers met visie en daadkracht te realiseren. We gaan verder dan de standaard en tillen de individuele invulling van SROI naar een hoger niveau, zodat er écht impact wordt gemaakt.

Samen werken aan maatschappelijke impact

Gedeelde verantwoordelijkheid

SROI is voor ons een kans om samen met de opdrachtgever op zoek te gaan naar onze toegevoegde waarde voor de maatschappij. Dit vraagt om creativiteit, buiten de kaders denken en écht gezamenlijk optrekken vanuit gedeelde verantwoordelijkheid. Onze klant adviseert en faciliteert, wij voeren uit; een echte cocreatie. 

Arbeidsparticipatie

Met SROI krijgen mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt een kans om betaald en duurzaam aan de slag te gaan. Zo doen wij als opdrachtnemer iets terug voor de maatschappij, naast de diensten die wij voor het publieke domein leveren. Vaak gaat het om zo’n 5 procent van de opdrachtwaarde. 

Andere vormen van SROI

In onze branche van hoogwaardig advies- en interimwerk is arbeidsparticipatie niet altijd mogelijk. Daarom geven wij ook op andere manieren invulling aan SROI:

  • Wij bieden verschillende werk-leertrajecten, doen aan jobcoaching en sollicitatietrainingen om de afstand tot de arbeidsmarkt van deelnemers te verkleinen.
  • Wij doen vrijwilligerswerk bij en met onze klanten in het publieke domein.
  • Wij doen maatschappelijke adviesopdrachten om niet (pro bono).
  • Wij kopen producten en diensten waar mogelijk in bij sociale ondernemingen.

Waarom doen we dit?

Wij zien SROI niet als verplichting, maar als kans om iets terug te doen voor de maatschappij. Daarom is maatschappelijke inzet structureel ingebed in onze organisatie.

SROI vast onderdeel BMC

SROI is een manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. BMC wil graag iets terugdoen voor onze maatschappij, juist omdat we hier zoveel aan te danken hebben. Daarom vinden we het essentieel om ons te blijven ontwikkelen op het gebied van SROI. Ook vullen we onze SROI-verplichtingen aan opdrachtgevers altijd met visie en daadkracht in. BMC heeft een ambitieuze SROI-coördinator die samenwerkt met de beste SROI-experts. We bundelen onze talenten om de individuele invulling van de SROI-verplichting naar een hoger niveau te tillen.

Wij vinden het belangrijk dat SROI geen ad hoc karakter heeft, maar structureel is ingebed in onze organisatie. Daarom hebben wij binnen BMC een SROI-coördinator, twee SROI-projectmanagers en administratieve projectondersteuner, die we vanuit de SROI doelgroep hebben aangenomen, om ons maatschappelijk resultaat te realiseren en verder te vergroten.

In het kader van Social Return on Investment (SROI) doen we de volgende zaken:

  1. Initiëren en opzetten van projecten rondom arbeidsparticipatie, arbeidsontwikkeling, maatschappelijke projecten en sociaal inkopen;
  2. Verkennen en aangaan van samenwerkingen met maatschappelijke organisaties en opdrachtgevers en bundelen van krachten binnen de Randstad Groep;
  3. Voeren van kwartaalgesprekken met alle verantwoordelijken over de uitvoering van de SROI-verplichtingen binnen onze organisatie. Deze vormen de basis voor structurele interne controle en monitoring van verplichtingen en invullingen;
  4. Als sparringpartner fungeren voor opdrachtgevers en accountmanagers om zo een passende SROI-invulling op te zetten bij de betreffende opdrachtgevers (gedurende de implementatie van een raamovereenkomst of bij de start van een SROI-verplichting);
  5. Sparringpartner van onze directie, die de toegevoegde waarde van SROI hartstochtelijk onderschrijft en hierin investeert; 
  6. Het rapporteren op social return op kwartaalbasis en informeren van onze gehele organisatie.

Lees meer over onze SROI-aanpak, doelen en resultaten in het Maatschappelijk Jaarverslag 2024

Naar het maatschappelijk jaarverslag van 2024

Onze SROI-projecten

SROI is voor ons een kans om vanuit onze kennis, expertise en netwerk (extra) waarde toe te voegen aan onze maatschappij. Het is essentieel om bij de invulling van onze social return verplichtingen lef te tonen, creatief te zijn en expertises samen 
te brengen. Hoe we dit doen? Bekijk hieronder onze projecten per SROI-pijler.

Een greep uit onze succesvolle projecten per SROI-pijler

Maatschappelijke projecten en pro bono opdrachten

Jantje Beton

Bas van der Heijden (managing consultant Sociaal Domein bij BMC) voerde samen met BMC-collega’s uit de domeinen Fysiek Domein en Bestuur & Organisatie voor Jantje Beton een onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van speeltuinen. Samen met Dave Ensberg, destijds directeur-bestuurder van Jantje Beton, vertelt Bas over deze mooie opdracht in het kader van SROI.

Hoe ziet de toekomst van de speeltuin eruit?

Jantje Beton behartigt de belangen van het spelende kind en zet zich in voor meer speelplekken. Over de toekomstbestendigheid van die speelplekken, Nederland kent ruim 700 beheerde speeltuinen, maakt Jantje Beton zich zorgen. Dave Ensberg legt uit waarom:
‘Financiering is onzeker, het aantal vrijwilligers bij speeltuinen neemt af, en we leven in een tijd waarin kinderen minder buitenspelen dan ooit, onder andere vanwege het toegenomen schermgebruik.’ Daarom klopte Jantje Beton bij BMC aan met de vraag om onderzoek te doen naar
de speeltuin van de toekomst. ‘Hoe ziet die er bijvoorbeeld uit als het gaat om inhoudelijke functies voor kinderen, de organisatie met vrijwilligers of professionals, financiering met subsidies, wetgeving, en de wijze waarop je een brede buurtfunctie kunt vervullen?’

Samen langs de velden

Bas ging met de vraag van Jantje Beton aan de slag en betrok collega’s van andere domeinen bij dit onderzoek, vanwege het integrale karakter. ‘Voor BMC is dit een heel mooi project om domeinoverstijgend onze brede kennis optimaal te benutten.’ Het team ging samen op pad. ‘We gingen letterlijk en figuurlijk langs de velden. Zo zijn we van Enschede tot Leiden en van Amsterdam tot Limburg bij speeltuinen gaan kijken. We spraken met besturen van speeltuinen, met de gemeente, maar ook met speeltuinontwikkelaars. Zij vertelden ons waar ze tegenaan lopen, hoe ze de samenwerking met hun omgeving ervaren en wat ze belangrijk vinden voor de speeltuin van de toekomst.’

SROI als een cadeau aan het goede doel

Dave en Bas zijn beiden zeer enthousiast over dit project, dat BMC in het kader van SROI pro bono uitvoerde. Dave: ‘Ik vind het fantastisch werk! Het is voor ons als goed doel een cadeau. Wij zijn afhankelijk van donaties, dus elke euro die we zouden moeten uitgeven aan een adviesbureau,
kunnen we niet uitgeven aan het financieren van speelplekken en het buitenspelen van kinderen.
Het mooie is dat Bas en zijn collega’s op topniveau functioneren en deze opdracht uitvoeren alsof het een betaalde opdracht is. Daarnaast zie je dat ze hart hebben voor de publieke sector en ook intrinsiek gemotiveerd zijn om dit werk te doen.’ Bas: ‘Hoewel we deze opdracht niet anders dan normaal aanvliegen, voel je als team wel dat je voor een goed doel bezig bent en dat je echt kunt
bijdragen aan een betere samenleving. Hoewel je procesmatig doet wat je gewend bent, levert het veel voldoening op. Daarbij kan ik zeggen dat het vanaf het begin al een heel fijne samenwerking was met Dave en zijn collega’s bij Jantje Beton. Je kon merken dat we elkaar het beste gunnen.’

Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs (SKB)

Myrthe maakt een podcast serie voor Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs (SKB)

“De mensen die ik ontmoet dankzij dit SROI-project inspireren me enorm. Daarnaast groeit mijn vakkundigheid als interviewer en verhalenmaker en heeft het mijn groeiende betrokkenheid bij kansengelijkheid sterk verdiept.“

Myrthe Meurders, managing Consultant Jeugd & Onderwijs
Benieuwd naar het verhaal van Myrthe? 

Luister hier de podcast 

Stichting Het Vergeten Kind (HVK)

Het Vergeten Kind zet zich in voor kinderen in Nederland die het moeilijk hebben, omdat er thuis veel problemen zijn. Soms is de situatie zo ernstig dat ze niet meer bij hun ouders wonen. Ons doel is dat kinderen er niet alleen voor staan, zich gehoord en gezien voelen en op een veilige en stabiele plek wonen. Zodat zij zich positief kunnen ontwikkelen en betere toekomstkansen hebben in onze samenleving.

Samen maken we het verschil!

In 2024 bundelden Het Vergeten Kind en Yacht/BMC hun krachten voor de Heppie Boxen en Welkom Tassen. Mede dankzij de inzet van de medewerkers van Yacht/BMC bij het inpakken van de in totaal 7.500 boxen en 5.000 tassen, konden eenzelfde aantal kinderen in een kwetsbare situatie een moment van aandacht beleven. 
"Soms kan een klein gebaar een kind het gevoel geven dat het er wél toe doet en dat hij/zij gezien wordt."
- Petra Odenthal, Relatie manager HVK

Collega BMC en Vrijwilligerswerk bij HVK
“Ik ging met erg veel plezier en nieuwsgierigheid naar de SROI-klus toe. Ik voelde me nuttig door het betekenisvolle werk en ik kwam met een grote glimlach en veel energie thuis.”. 
— Eef Vrijaldenhoven

 

 

 

Stichting De Amersfoortse Uitdaging

Stichting De Amersfoortse Uitdaging zet zich actief in voor een mooier en socialer Amersfoort. Daarbij treedt ze op als verbinder in driehoek tussen gemeente, bedrijfsleven en sociaal maatschappelijke initiatieven. Naast de Sint actie zijn er projecten als de laatste pluk (appels plukken met vrijwilligers die gedoneerd worden aan de Voedselbank), laptops inzamelen en doorgeven aan scholieren en studenten die het niet kunnen betalen en bruggen bouwen om nieuwkomers te helpen met integreren op het gebied van werk, cultuur en sport. Daarnaast maken ze matches tussen hulpvragen van stichtingen en bedrijfsleven.

“De betrokkenheid van BMC bij de actie Sint voor ieder kind van de Amersfoortse Uitdaging was hartverwarmend. Medewerkers brachten massaal cadeaus in, waarmee we samen honderden kinderen een glimlach hebben bezorgd. Het was prachtig om te zien hoeveel er is ingezameld – een mooi voorbeeld van maatschappelijke impact in actie! Dit jaar gaat we weer cadeaus inzamelen. In Amersfoort leven 4.500 gezinnen onder de armoede grens. Mooi om samen deze gezinnen een hart onder de riem te steken in de dure decembermaand.”

— Annemiek van Raalten, manager Amersfoortse Uitdaging

​​​​​​​

Arbeidsparticipatie en arbeidsontwikkeling

We beschikken over een uitgebreid netwerk van werkgeversservicepunten, het UWV en diverse maatschappelijke organisaties. Door onze krachten te bundelen, helpen we gezamenlijk talenten uit de SROI-doelgroep op weg naar passend werk.

In totaal hebben we tot op heden 156 SROI-kandidaten begeleid. Zestien van hen zijn direct en duurzaam geplaatst binnen onze eigen organisatie. Daarnaast hebben we 25 trainingen verzorgd om kandidaten verder te ontwikkelen. De overige professionals hebben dankzij onze begeleiding extra bagage meegekregen, waarmee zij elders succesvol een uitdagende functie hebben gevonden.

Tegelijkertijd merken we dat directe arbeidsparticipatie binnen onze eigen organisatie, als bemiddelaar in het hogere segment met hbo+ profielen en gespecialiseerde functies, een uitdaging blijft. Juist daarom zetten we, naast arbeidsparticipatie dat wat ons betreft het hoogst haalbare blijft om ons op in te zetten, sterk in op de andere drie SROI-pijlers. Met die inzet maken we het verschil: we motiveren, ondersteunen en ontsluiten de arbeidsmarkt voor werkzoekenden met een afstand tot werk, en creëren daarmee duurzame kansen voor kwetsbare doelgroepen.

Taalcafé: "Elke ontmoeting bij het taalcafé is niet alleen een kans om anderen te helpen met hun Nederlands, maar ook om nieuwe verbindingen te leggen en samen gezellig te kletsen. Het is een plek waar ik graag mijn tijd aan besteedde, tussen mijn andere opdrachten bij BMC door."

— Vera Buunk, BMC collega

DUO for a job- sollicitatie training; “Tijdens mijn SROI-opdracht heb ik een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het delen van kennis tijdens het solliciteren. Mijn inzet en werkzaamheden voor deze SROI-opdracht gaven mij de gelegenheid kennis te delen en mijn beschikbare uren goed te kunnen besteden. Dit heeft geresulteerd in een interessante training.”

— Karin Helmers, BMC collega

Sociale inkoop

De eindejaarsgeschenken

We kopen zoveel mogelijk sociaal in. Zo hebben we in 2022, 2023 én 2024 voor ons volledige personeel de eindejaarsgeschenken ingekocht via sociale onderneming Ohmygood. Ook hebben we al meerdere jaren attenties voor eigen medewerkers en klanten sociaal ingekocht bij sociale ondernemingen Bijenhotel.nl en Blooms Out Of The Box.

ICT vanaf Morgen

Jaarlijks doneren we circa 1.500 afgeschreven laptops aan ICT vanaf Morgen. Dit is een professionele ICT-dienstverlener met een sociale basis voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt die oude laptops volledig opknappen. Zo houdt ICT vanaf Morgen ongeveer 7,5 FTE uit de SROI-doelgroep een jaar lang aan het werk. Daarnaast krijgen we 10% van de refurbished laptops weer terug. Deze zetten we in voor social return projecten en doneren we aan kwetsbare doelgroepen in samenwerking met onze SROI-opdrachtgever. 

"In 2022 zijn we een mooie samenwerking begonnen met Randstad Groep (BMC). Afgeschreven laptops komen onze kant op en leveren werkervaring op voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast verminderen we zo ict-afval en komen de laptops voor een deel weer terecht bij minimagezinnen en statushouders. Dit alles zou niet lukken zonder de passievolle inzet van de mensen van Randstad Professional | Yacht! Dit succes leidt ertoe dat we samen blijven zoeken naar meer vormen om impact te maken. Zo krijgen we nu bijvoorbeeld hulp (‘om niet’) van een tweetal deskundige medewerkers om onze organisatie verder te professionaliseren."

— Ewout Nijland, ICT vanaf Morgen

Vraag een gesprek aan

Bibianne Bielschowskij SROI-coördinator BMC en Yacht 06 - 22 29 48 93
Martijn Mulder commercieel manager jeugd, projectmanager SROI 06 - 13 19 20 07
Jasper Jansen projectmanager SROI 06 - 57 47 47 18
Benita Siboniyo commercieel support medewerker BMC 06 - 51991206