15 mrt 2017

Inspiratie voor Nederlandse Smart City-strategie

Recent vroegen de G32 en G5 erkenning van het Rijk voor het belang van Smart City-investeringen, ruimte om te experimenteren, het faciliteren van opschaling en een internationale profilering (zie nieuwsbericht Gemeente.nu). Maar, waarom wil elke stad tegenwoordig ‘smart’ zijn? Welke interventies zijn succesvol? En hoe definieer je ‘succesvol’?

De publicatie Smart Cities – Hoe slim kan een stad zijn? verkent de kansen en dilemma’s die zich voordoen in een zogeheten Smart City. De publicatie stimuleert de lezer om zijn eigen handelen als gebruiker van de slimme stad te onderzoeken. Als bewoner (smart-living), ambtenaar (smart-government), consument (smart-economy) en verkeersdeelnemer (smart-mobility). De publicatie biedt daarmee inspiratie voor de Nederlandse Smart City-strategie.

De publicatie is samengesteld door Peter de Bois, Diederik de Koe, Cees Oosterwijk, Joris Stok en Willem Verbaan, verscheen als digitaal platform voor debat en werd tevens uitgegeven in boekvorm door Sinds 1883 Uitgevers. De publicatie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van BMC Advies.