27 jul 2018

Sportief vermaak, prestige en inkomsten

‘Grand Départ Tour de France 2015’

Een vlekkeloze start van de Tour de France in Utrecht in juli 2015 zorgt zonder enige twijfel voor een golf van sportieve opwinding, niet alleen in Utrecht en omgeving, maar in heel Nederland. Tienduizenden mensen zullen naar Utrecht gaan om een glimp van dit mondiale sportieve evenement op te vangen. Voor de stad Utrecht levert het wereldwijd prestige op en de sportwereld, het bedrijfsleven en de werkgelegenheid varen er wel bij.

Voor een perfecte ‘Grand Départ’ vraagt de gemeente Utrecht een perfecte voorbereiding, met kennis van zaken zowel op sportinhoudelijk gebied als op het gebied van projectorganisatie, met een strakke planning en budgetbeheersing en met een deskundig oog voor het economisch perspectief. De miljoeneninvestering, voor een groot deel opgebracht door het bedrijfsleven, moet in sterke mate bijdragen aan de internationale profilering van Utrecht, aan de verbinding tussen topsport en breedtesport en aan de doorontwikkeling van Utrecht als fietsstad.

Er moet een nauwe samenwerking tot stand komen met sportorganisaties, bedrijfsleven – waaronder horecabedrijven –, kennisorganisaties en culturele instellingen. Hetzelfde geldt voor veiligheidsdiensten en het openbaar vervoer. Naast de professionele medewerkers van de projectorganisatie zijn er enkele duizenden vrijwilligers bij de ‘Grand Départ’ betrokken. Al met al moet het voor de bezoekers en inwoners een unieke belevenis worden en een feest in de stad zijn.

De aanpak van BMC

Een dergelijk evenement is uniek, er bestaat geen standaardaanpak voor. Vanwege het feit dat de Tour in Utrecht een eenmalige uitdaging en opgave is, investeren BMC Advies en de gemeente door middel van de inzet van de projectdirecteur gezamenlijk in de organisatie van het evenement. De projectdirecteur, Martijn van Hulsteijn, van Le Tour Utrecht staat aan het hoofd van de projectorganisatie, die in anderhalf jaar tijd de volledige organisatie op poten zet en het evenement voorbereidt.

Goed verwachtingenmanagement is essentieel, gezien de talrijke betrokken lokale, landelijke en internationale bedrijven en organisaties. Zij hebben ieder hun eigen specialiteit en verwachtingen. Bijzonder veel aandacht is er voor de veiligheid van de wielrenners en het publiek. Het reguleren van de complexe verkeersstromen voor de tourorganisatie en de toeschouwers is een andere specialiteit die veel aandacht vraagt. De interne en vooral externe communicatie is het draaipunt voor het gevraagde vlekkeloze verloop van het evenement.

Meer informatie

Voor meer informatie en voor het maken van een (vrijblijvende) afspraak kunt u contact opnemen met senior adviseur Martijn van Hulsteijn via telefoonnummer 06-30468639 of per e-mail naar martijn.van.hulsteijn@bmc.nl. U kunt ook gebruik maken van onderstaand contactformulier.

PRAKTIJKCASE SPORT-EN-BEWEGEN

Contact

Uw privacy is belangrijk voor ons. BMC gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens, zie hierover meer in ons privacy statement