12 nov 2025
Betekenis, uitdaging en vrijheid: Juliette over haar werk als managing consultant cultuur en erfgoed
Juliette Dufornee bouwde een mooie carrière op in de podiumkunsten. Als adjunct-directeur van het Festival Oude Muziek Utrecht had ze een waardevolle rol bij een organisatie die haar dierbaar was. Toch groeide het verlangen naar iets nieuws: meer vrijheid, meer afwisseling en een kans om ook binnen andere disciplines van de cultuursector ervaring op te doen. Die kans vond ze bij BMC. “Hier kan ik mijn horizon verbreden en een bijdrage leveren aan een sterke culturele sector.”
Via via kwam BMC op haar pad. “Ik kende de organisatie nog niet, maar de combinatie van inhoud, flexibiliteit en een uitdagende en veelzijdige werkomgeving sprak me aan.” Juliette besloot een open sollicitatie te sturen, ook om te ontdekken of BMC in haar überhaupt een consultant zou zien. “Gelukkig bleek dat zo te zijn, en ik besloot de overstap te maken.”
Die keuze pakte goed uit. Drie jaar later combineert Juliette als managing consultant cultuur en erfgoed uiteenlopende interim-functies met adviesopdrachten. Denk aan inhoudelijke visies, businesscases en haalbaarheidsonderzoeken, maar ook organisatieadvies voor festivals en HR-vraagstukken. Daarnaast werkt ze nog steeds graag als kwartiermaker en interim-manager voor culturele instellingen.
Werken aan een robuuste culturele sector
Juliette geniet van de diversiteit en afwisseling in haar opdrachten: geen dag is hetzelfde. Die dynamiek brengt haar telkens op nieuwe plekken in de culturele sector. Overal waar ze komt, draagt ze haar overtuiging uit: “Ik geloof dat kunst mensen raakt, en ik wil me ervoor inzetten dat zoveel mogelijk mensen dat mogen ervaren.”Haar eigen liefde voor theater en muziek ontstond tijdens een schoolvoorstelling. “Ik herinner me dat moment nog precies. Dat was het moment waarop er bij mij een vuurtje ging branden. Die ervaring heeft me uiteindelijk op dit pad gezet.” Daarom werkt ze graag aan opdrachten en programma’s die zorgen voor een robuuste culturele sector, om ervoor te zorgen dat deze ervaring toegankelijk blijft. “Ik vind het mooi om te zien wat kunst met je kan doen. Het kan mensen dichterbij elkaar brengen, en daarmee bijvoorbeeld eenzaamheid verzachten. Maar ik vind het minstens zo mooi dat kunst op zichzelf je al kan raken of inspireren, net zo belangrijk. Dat laatste mogen we niet vergeten.”
Volop variatie in opdrachten
Haar eerste jaar bij BMC was vooral een periode van ontdekken en opbouwen. “Ik had het geluk dat ik meteen kon beginnen met een grote interimopdracht bij De Nationale Opera, een culturele instelling waarin ik goed mijn weg kon vinden. Maar binnen de adviespraktijk moest ik natuurlijk nog mijn weg vinden”, blikt Juliette terug. Inmiddels heeft ze zich daarin volop kunnen ontwikkelen. “Ook weet ik precies waar ik energie van krijg: de afwisseling tussen interim- en advieswerk, tussen uitvoeren en strategisch meedenken.”
Als managing consultant werkt Juliette bijna altijd aan meerdere opdrachten tegelijk. “Dat is deels eigen aan de culturele sector: budgetten zijn vaak kleiner, dus je vult je tijd met verschillende projecten. Maar ik vind het ook fijn. Er is meestal wel een opdracht die wat minder soepel loopt, maar ook altijd iets dat inspireert en uitdaagt. Die balans houdt het werk boeiend en maakt dat ik steeds met plezier aan de slag ga.”
Vanuit eigen interesse aan de slag
Wat Juliette in het bijzonder waardeert aan BMC is de vrijheid om haar werk zelf vorm te geven. “Ik kan in hoge mate zelf bepalen welke opdrachten ik wel of niet doe. Dat vraagt initiatief en verantwoordelijkheid, maar het geeft ook vrijheid. Zo kun je thema’s of sectoren opzoeken waar je nieuwsgierig naar bent, en waarin je jezelf verder wil ontwikkelen.” Zelf verdiepte ze zich bijvoorbeeld in de bibliotheeksector. “Vanuit mijn eigen interesse ben ik die wereld gaan verkennen. En inmiddels werk ik ook aan opdrachten binnen die sector. Dat zou binnen een vaste baan bij een culturele instelling veel minder makkelijk zijn geweest.”
Daarnaast maakt ze dankbaar gebruik van het opleidingsaanbod. “Ik probeer ieder jaar twee of drie cursussen te volgen. Bijvoorbeeld over cultureel ondernemerschap of over de ethiek van AI. Er is binnen BMC veel mogelijk, zolang je er zelf actief mee aan de slag gaat. Mij helpt het om scherp te blijven en mezelf te ontwikkelen, naast de ervaring die ik opdoe in opdrachten.”
Bijdragen vanuit kennis en ervaring
In de afgelopen jaren vervulde Juliette uiteenlopende rollen: als interimmanager, projectleider en adviseur. Ze werkte onder meer voor De Nationale Opera, Le Guess Who? en de provincie Overijssel. “In mijn interimopdrachten vervang ik vaak tijdelijk een leidinggevende, bijvoorbeeld bij ziekte of een nog niet ingevulde vacature. Dan breng je vooral rust in een organisatie. Vertrouwen winnen, structuur bieden en samen de basis neerzetten: dat is de eerste stap.”
Die ervaring neemt ze mee in haar advieswerk. “Ik weet hoe het is om aan het roer te staan, om mensen te begeleiden, om financiële druk te voelen. Daarom geloof ik dat goede adviezen ontstaan als je begrijpt wat ze betekenen in de praktijk. Je moet weten wat een organisatie doormaakt, en wat een advies voor een team concreet betekent.”
Daarnaast zit ze regelmatig met bestuurders binnen de culturele sector en gemeenten en provincies aan tafel om mee te denken over strategische vraagstukken. “Van businesscases tot cultuurvisies, van subsidieaanvragen tot herpositioneringsvraagstukken. Veel instellingen, maar ook overheden, zoeken hulp bij het bepalen van hun koers, organiseren van financiering of toekomstbestendig worden. Dan helpen we als BMC met onze kennis, ervaring en een frisse blik.”
Verbonden én autonoom
Hoewel Juliette vaak zelfstandig bij opdrachtgevers werkt, voelt ze zich sterk verbonden met haar BMC-collega's. “Vooral in interimopdrachten werk je alleen , zonder BMC-collega’s bij een instelling of overheid. Dat moet bij je passen. Zelf vind ik dat prettig. Ik werk graag autonoom, maar het is fijn om te weten dat ik altijd even kan sparren met een collega.” Zo heeft ze veel contact met haar vakgroep cultuur en erfgoed. “Onze vakgroep is klein, maar heel betrokken. We spreken elkaar regelmatig, wisselen kennis uit en reflecteren op ons werk. Laatst hadden we een themadag over AI. Ik vond het echt waardevol om samen te verkennen wat dat betekent voor ons vakgebied.”
Ook buiten de vakgroep weet ze haar BMC-collega's goed te vinden. “Bij ingewikkelde vraagstukken is er altijd wel iemand uit een ander domein die wil meedenken, bijvoorbeeld bij juridische of financiële onderdelen van opdrachten. Dat maakt BMC sterk: de expertise is heel breed.”
Blik op de toekomst
Bij BMC heeft Juliette gevonden waar ze naar op zoek was: vrijheid om haar eigen pad te kiezen, ruimte om zich te ontwikkelen binnen uitdagende opdrachten en zo te werken aan een robuuste culturele sector. “Tegelijkertijd voelt het na drie jaar alsof ik nog maar aan het begin sta. Ik heb al veel opgebouwd, maar zie nog volop mogelijkheden om verder te groeien. En ik wil vooral werk doen waarmee ik écht verschil kan maken. Bij BMC krijg ik daar alle ruimte voor.”