21 nov 2018

Klantreizen in het sociaal domein

Een klantreis (of ‘customer journey’) is de reis langs organisaties en diensten die een inwoner aflegt nadat hij/zij een (levens)gebeurtenis meemaakt en/of een (hulp)vraag heeft.

Klantreizen zijn in te zetten voor uiteenlopende doelgroepen, zoals inwoners met (complexe) ondersteuningsvragen. Ook het aanvraagtraject van ondersteuning in het kader van de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en/of Wgs laat vaak onthullende ‘reizen’ zien.

Via een klantreis ervaart u met de inwoner zijn of haar zoektocht naar een antwoord. U krijgt inzicht in het totaal van de ondersteuning, dus niet alleen van de eigen gemeentelijke dienstverlening. De klantreis heeft geen boodschap aan (beleidsmatige) schotten.

Klantreizen

  • maken de gemeentelijke werkprocessen zichtbaar door de ogen van de inwoner. Dit is ook mogelijk met persona’s;

  • laten u uw eigen aannames spiegelen in de zoektocht van uw inwoners wanneer zij (hulp)vragen hebben;

  • geven inzicht in het toegangsproces: Hoe heeft u als gemeente uw toegang ingericht? En hoe ervaren uw inwoners dat?

De rapportagevorm is de klantreis zelf. Elke klantreis bevat:

Meer informatie

Wilt u de mogelijkheden bespreken of een offerte aanvragen? We denken graag met u mee!
Neem contact op met onze senior adviseurs:

Andrew Britt (andrew.britt@bmc.nl | 06 - 20 43 98 32)
Hinke Stallen (hinke.stallen@bmc.nl | 06 - 20 70 22 23) 
Özlem Yalçin (ozlem.yalcin@bmc.nl | 06 - 20 53 82 78)

ONDERZOEK

Contact

Wat zijn uw gegevens?
Waar zal het gesprek over gaan?